Witam wszystkie Misie. Piękna pogoda i dłuższy dzień zachęcają nas do spacerów. Las to dobre miejsce na tego typu rekreację. Trzeba jednak pamiętać, że las to dom leśnych zwierząt - Misie to wiedzą.
Dzisiejszy temat
Mali przyrodnicy
Zapraszam Was dzisiaj na wycieczkę z liskiem. Otwórzcie swoje książeczki "Nowe przygody Olka i Ady" na str. 66-69 i oglądając ilustracje, posłuchajcie opowiadania "Lis i lornetka" Agaty Widzowskiej (czyta Kornelia Pala) kliknij TUTAJ Proszę porozmawiać z dzieckiem nt opowiadania i zadać następujące pytania: Dlaczego zwierzęta bały się dzieci? Jak przyjęły obecność dzieci w lesie na początku ich wizyty? Jak po obserwacji liska? Jakie zwierzęta wystąpiły w opowiadaniu? Co zrobiły dzieci po powrocie do przedszkola? Co trzymał lisek w łapkach na obrazku Ady? Dlaczego pani pozostawiła białą kartkę? W jaki sposób możemy dbać o przyrodę?
KP część 4, str. 14 - 15 Pod obrazkami Ady i Olka umieszczone są zdjęcia roślin chronionych. We wcześniejszych wpisach, tłumaczyłam dzieciom, co znaczy, że roślina jest chroniona. Proszę przypomnieć dziecku znaczenie tego pojęcia i przeczytać nazwy prezentowanych roślin chronionych.
Klasyfikowanie przedmiotów - dostrzeganie cech wspólnych i różnic. Proszę aby dziecko na dostępnych obiektach (guziczki, klocki, kamyczki, itp.) dokonało ich klasyfikacji na podstawie określonej cechy: wielkość, kolor, kształt, przeznaczenie (np. do jedzenia, do zabawy, do mycia, itp.) Chętne dziecko może samo narysować na karteczkach np. 3 kwiatki czerwone w trzech wielkościach, 3 niebieskie, itd.) - niech dokonuje takich klasyfikacji lub układów od najmniejszego do największego i na odwrót.
Co to jest powietrze? Gdzie jest powietrze? Powietrze jest niezbędne do życia ludziom, roślinom i zwierzętom. I chociaż go nie widzimy, to jest wokół nas. Czyste powietrze nie pachnie (proszę zapytać dziecko - jaki zmysł odpowiada za odbieranie zapachu?) i nie widzimy go. Otacza całą kulę ziemską i jest w ciągłym ruchu. W powietrzu znajduje się para wodna, która tworzy chmury a z chmur?.... Proszę zapytać dziecko o "obieg wody w przyrodzie" - omawialiśmy ten proces i robiliśmy nt doświadczenia. Oczywiście chodzi o to, że z chmur pada deszcz, który wpada do wód i wsiąka w grunt, następnie paruje i unosi się w powietrzu. Powietrze "odczuwamy", kiedy oddychamy (podnosi się klatka piersiowa - wypełnia się właśnie powietrzem) i kiedy wieje wiatr. Ciekawostka: wiemy, że człowiek, zwierzęta czy ptaki oddychają przez płuca natomiast dżdżownica dzięki temu, że ma bardzo delikatne ciało potrafi oddychać całą jego powierzchnią.
Doświadczenie np. - z balonem: wdmuchiwanie powietrza do środka, wypuszczanie powietrza w kierunku twarzy; - słomka z wodą w kubeczku: wdmuchiwane powietrza do kubeczka wprawia wodę w ruch (obserwacja bąbelków); - paski bibułki: podmuch wydychanego powietrza lub wystawienie ich na wiatr, wprawia paseczki w ruch; - obserwacja gałęzi drzew ruszających się na wietrze. Te wszystkie obserwacje świadczą o tym, że powietrza nie widać, ale można je poczuć i zaobserwować jego ruch (wiatr) działający na inne przedmioty.
Życzę miłego dnia
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz