Witam wszystkie Misie. Pamiętacie marcowe przysłowie? - na pewno tak! Po marcu nastąpił.... Pomyślcie, z pewnością wiecie. Z tym miesiącem też związane jest ciekawe przysłowie. Właśnie raczy nas różnorodną pogodą.
Dzisiejszy temat.
Wołanie wiosny
Kwiecień plecień, bo przeplata trochę zimy, trochę lata. To popularne przysłowie jest chyba bardzo prawdziwe. Proszę porozmawiać z dzieckiem na temat jego treści. Niech wypowie się, jakie warunki atmosferyczne zaobserwowało wczoraj (w ciągu jednego dnia - słońce, deszcz, śnieg, zachmurzone niebo) a jakie dzisiaj. Niech jak najczęściej utrwala nazwy dni tygodnia oraz pojęcia: wczoraj, jutro, przedwczoraj, pojutrze.
KP część 3, str. 65-66.
Gimnastyka buzi i języka: naśladowanie ptasich treli na sylabach: tiu, tiu, tiu; kra, kra, kra; ćwir, ćwir, ćwir; kle, kle, kle; lub: bzz, bzz, bzz; cyku-cyk, cyku-cyk, itp. Pamiętajmy o prawidłowym oddechu, wskazówki na ten temat były we wcześniejszym wpisie Pierwszy motyl.
"Nowe przygody Olka i Ady" - Litery i liczby cz. 2, str. 74.: usprawnianie orientacji przestrzennej. Polecam tu różne zabawy, które utrwalają różnicowanie prawej i lewej strony ciała, np. odtwarzanie ruchów rodzica stojącego tyłem, siedzącego naprzeciw, naśladowanie oglądanych w lustrze ruchów rodzica. Pamiętajmy, że ważnym elementem w tych zabawach jest werbalizacja, słowne określanie, opisywanie ruchów i ich kierunku.
Modelowanie wyrazu: dzieci w przedszkolu rozróżniały samogłoski i spółgłoski, znają sposoby na ich identyfikację. W języki polskim jest osiem samogłosek - a, e, y, i, o, u - ó, ą, ę. Pozostałe to spółgłoski. Samogłoskę wymawiamy w izolacji, przeciągnijmy wymowę głoski, np. aaaaaaaa (słychać tylko a). Spółgłoskę słyszymy inaczej, przeciągnijmy głoskę, np. myyyy (na poczatku słyszymy m ale na końcu już y; m - to właśnie spółgłoska: m jest w towarzystwie y). Dzieci znają również metodę, która polega na podłożeniu dłoni pod brodę. Jeśli przy artykulacji jakiejś głoski broda się obniża, to znaczy, że wymawia samogłoskę. Modelowanie wyrazu polega na układaniu kartoników niebieskich (spółgłoski) i czerwonych (samogłoski) pod konkretnym wyrazem. Możemy wskazać dziecku obrazek, a ono pod nim niech narysuje prostokąt i podzieli go na tyle kwadratów ile w wyrazie jest głosek, a następnie: na czerwono zakoloruje samogłoski a spółgłoski na niebiesko.
Np.
Praca plastyczna Wesoła wilga - wyprawka, karta 18
Proponuję na dzisiaj piosenkę pt.: "Wołanie wiosny" Tutaj zachęcam do improwizacji ruchowej do piosenki.
Życzę miłego dnia
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz