poniedziałek, 10 stycznia 2022

"SKRZATY" w świecie emocji

     W ubiegłym tygodniu „Skrzaty” podczas zajęć utwierdziły się w przekonaniu, że ich świat, świat przedszkolaków, pełen jest różnorodnych przeżyć. Przedszkolaki w swoim codziennym działaniu, zabawie dają upust swoim emocjom. Podłożem ich przeżyć są również zabawy z rówieśnikami, oglądane bajki, przedstawienia, a także odbyte wycieczki. Na tej podstawie należy podkreślić, że emocje są wszechobecne w ich życiu. Dzieci przechodzą w tym czasie intensywny rozwój emocjonalny.

    Podczas zajęć, dzieci bardzo żywo i chętnie opowiadały o swoich przygodach, wydarzeniach oraz towarzyszących im uczuciach. Uczyły się rozpoznawać, a następnie wyrażać towarzyszące im emocje. Czterolatki są już bardziej świadome tego, co przeżywają i potrafią trafnie rozpoznawać emocje. Natomiast „Skrzaty” wchodząc w piąty rok życia, już nie tylko nauczyły się rozpoznawać własne emocje, a co więcej bardzo chętnie, uczą się dostrzegać stany emocjonalne innych osób. Dzieci doskonale utwierdziły to, podczas poprzednich zajęć i zabaw z Kołem emocji. Na początku przedszkolaki losowały fiszkę, która przedstawiała sytuację życia codziennego. Zadaniem dzieci było opowiedzenie, co dana osoba przeżywa na zdjęciu oraz jaka jej towarzyszy emocja. Następnie dzieci zaznaczały określone stany emocjonalne za pomocą strzałki w odpowiednim miejscu na macie – Kole emocji.

    Dzięki tym zajęciom, dzieci nauczyły się akceptować siebie, wyrażać swoje emocje oraz dostrzegać i akceptować emocje swoich rówieśników. Z całą pewnością, dzieci są na etapie budowania własnej wrażliwości emocjonalnej oraz uczą się wyrażać i rozładowywać emocje w sposób akceptowany społecznie. Na tej podstawie, Drodzy Rodzice, pamiętajmy, że dzieci bardzo często mają jeszcze trudności z ekspresją i obawia ją się okazywać swoje emocje, blokują je w sobie. Dajmy im prawo do powiedzenia STOP, w sytuacji gdzie zabawa staje się dla nich zbyt dużym wyzwaniem. Pomagajmy dzieciom w takich sytuacjach, bądźmy dla nich oparciem i zachęcajmy je do odkrywania własnych emocji, a następnie uczmy dzieci wypowiadać się na temat własnych przeżyć, emocji. Dzięki takim działaniom pomożemy dzieciom budować właściwe relacje społeczne.






















Brak komentarzy:

Prześlij komentarz